Морська хвороба



Багато кого утримує від знайомства з вітрильними подорожами жахіття морської хвороби. Ці побоювання хоч і не безпідставні, але зазвичай перебільшені. 

Погіршення самопочуття викликає переважно бортова хитавиця судна. Не можна сказати, що на яхті не захитує, але ці відчуття набагато слабкіше, ніж, наприклад, на поромі. Справа у тому, що корпус яхти докорінно відрізняється від корпусу моторного судна — вона спроектована так, щоб ходити під вітрилами. Підняті вітрила зверху та кіль знизу стабілізують корпус у поперечній площині, тому бокова хитавиця саме на яхті мінімальна. 

ПРОЯВИ МОРСЬКОЇ ХВОРОБИ ПОЧИНАЮТЬСЯ ПОСТУПОВО: 

- з'являється позіхання, сонливість, запаморочення, слабкість; 
-  підсилюється нудота; 
- починається блювота, порушується координація рухів. 

Важливо зазначити — в тій або в іншій мірі до морської хвороби схильні всі без винятку люди, питання тільки в межі припустимого навантаження. Приміром, в рятувальних плотах та ботах першим пунктом в інструкції є прийняти пігулки проти заколисування. Справа у тому, що маленький пліт на великих хвилях так кидає, що навіть справжні морські вовки цього довго не витримають. Втім, до питання розміру судна ми повернемося потім. 

Чутливість до морської хвороби — явище суто індивідуальне і не пов'язане з фахом та досвідом. Наприклад, мені знайомі професійні водії авто з величезним стажем, які не в змозі їздити пасажиром. Видатний яхтсмен сер Френсіс Чічестер, який наодинці здійснив навколосвітню подорож під вітрилами, був вкрай досвідченим моряком. Що не заважало йому бути напрочуд чутливим до заколисування, від якого він страждав до двох тижнів (!!!) після виходу в океан. Тим не менш, такі особливості трапляються вкрай рідко. Більшість людей адаптується до хитавиці протягом 1-3 діб


Нападів морської хвороби не так вже і складно запобігти.
Для цього варто ДОТРИМУВАТИСЯ КІЛЬКОХ НЕСКЛАДНИХ ПРАВИЛ: 

- Під час руху яхтою якнайкраще знаходитися в робочому просторі на кормі палуби — кокпіті; утриматися від довготривалого перебування стоячи чи сидячи у внутрішніх приміщеннях яхти; 

- У разі необхідності відпочити у каюті — якнайшвидше лягти у ліжко і кілька хвилин полежати з замруженими очима, потім очі можна розплющувати; 

- При небезпеці нападу заколисування слід дивитися на обрій у бік відкритого моря: це допомагає очам знайти стабільність; 

Утриматися від споживання жирної їжі та алкоголю у випадку, коли вірогідне велике хвилювання; 

- Завчасно прийміть пігулки
якщо ви не впевнені у своїй витривалості.

- Негайно сповістіть капітана у разі, якщо відчули перші симптоми морської хвороби (нагадую: позіхання, сонливість, запаморочення, слабкість, і лише потім наростає нудота). Капітан має у запасі найдієвіший засіб — поставити хворого до стерна. Це не жарт — активна фізична та розумова діяльність сприяє тому, що зазвичай за лічені хвилини зелена потенційна жертва нападу морської хвороби стає знову рум'яною та бадьорою. 

- Якщо попри всі заходи таки вас нудить — займіть місце якомога далі на кормі з підвітряного борту і спокійно лякайте риб. Не переймайтеся — час від часу ще трапляється зі всіма, дивіться на ситуацію філософськи. 

Дуже важлива обставина — розмір яхти. Чим більше (відповідно довше) судно, тим менше ризику отримати морську хворобу. Саме через це у місцях з переважно неспокійним морем бажано замовляти у чартер якомога більшу яхту з тих, що витримує бюджет. 

Медикаментозними запобіжними заходами для протидії морській хворобі є спеціальні препарати. По суб'єктивним враженням більш надійні, але і дорожчі ліки без назви канадського виробництва (25 у блістері).



Бюджетна хорватська “Драміна” теж добре працює.


Важливо пам'ятати, що незалежно від обраних пігулок їх слід вжити за 30-40 хвилин до виходу в море і в разі потреби не забувати повторювати кожні 3-4 години згідно з інструкцією. 

Також працює і шаманський засіб — браслети з кнопкою. Її слід розташувати так, щоб вона натискала на місце на зап'ястку, де зазвичай пробують пульс. Такі браслети інколи трапляються в аптеках і завжди в наявності на aliexpress.