Часті питання


Яхта? Це мабуть дорого
Ще нещодавно відпочинок на яхті вважався розвагою олігархів. Зараз же вартість подорожі на яхті тотожня або навіть менша вартості готельного відпочинку в тій же самій Туреччині. Але замість одного пляжу та стандартних екскурсій ви отримуєте змогу вільного пересування морським простором, свободу обирання місць для відвідування, ночівлі та розваг. До того ж більшість цих місць недоступна шанувальникам готельного відпочинку. З мінімальною доплатою можна до яхтенного походу додати також пішу мандрівку та джип-тур – додаткові 10 днів пригод майже задарма!


Наскільки безпечна подорож, яку ви пропонуєте?
Яхта, на якій ми будемо жити та мандрувати, являє собою сучасне судно, що спроектоване та виготовлене згідно останніх вимог безпеки на морі. Воно дбайливо підготовлено до подорожі персоналом марини та ретельно перевірено капітаном. Яхта обладнана повним комплектом рятувального спорядження, засобів зв'язку та сигналізації. Ми намагаємося забезпечити найвищий рівень безпеки для учасників нашої пригоди. Всім учасникам надається безкоштовне медичне страхування. Наш капітан має величезний досвід мандрівок та навички первинної медичної допомоги та рятувальника. Докладніше тут. Ми гарантуємо нерозголошення приватної інформації, яку учасники надають для оформлення судових документів, авіаквитків та страхування.


Я бажаю прийняти участь в подорожі на яхті, але побоююся морської хвороби. Чи існують засоби її уникнути?
Неминучість морської хвороби дуже перебільшена. Існує багато способів її уникнути (про них розповість капітан в перестартовому інструктажі), і медикаментозний — чи не останній з них. Тим не менше капітан обов’язково має запас пігулок проти заколисування. Подорож на яхті спланована таким чином, щоб денні переходи були нетривалими та спокійними. Ми дбайливо пильнуємо за комфортом, який особливо важливий для новачків в яхтенному світі. 

Морська хвороба виникає при впливі механічних або оптичних подразників під час активного або пасивного переміщення тіла в просторі. Іншими словами, через коливання людину заколисує. Пусковим моментом у виникненні стану є конфлікт між відчуттями, які приходять від різних органів почуттів.
Головною причиною виникнення захитування є слабкість вестибулярного апарату. Важлива також і індивідуальна схильність до розвитку хвороби. В цілому виділяють дві причини.
У першому випадку симптоми виникають через невідповідність вестибулярних, зорових і сенсорних відчуттів. Тобто органи чуття відправляють в мозок суперечливі сигнали. Наприклад, перебуваючи в рухомому човні, вестибулярним апаратом людина відчуває, що рухається з певною швидкістю, в певному напрямку, але в цей же час рецептори його м'язів, кісток і суглобів посилають в мозок інформацію про стан повної нерухомості. Така невідповідність дратує центри контролю рівноваги і позиції тіла в просторі, що, в свою чергу, викликає слабкість, запаморочення, нудоту і блювоту.
Друга причина, по якій розвивається морська хвороба — незвичні для вестибулярного апарату прискорення або їх зміна. Цьому може сприяти різкий розгін і гальмування, підйоми і спуски, бортова та килева хитавиця, що характерні при перебуванні на якому завгодно судні в неспокійному морі.
Прояви морської хвороби починаються поступово. Спочатку з'являється позіхання, сонливість, запаморочення, слабкість. Потім наростає нудота, починається блювота, порушується координація рухів.
Важливо зазначити — в тій або в іншій мірі до морської хвороби схильні всі без винятку люди, питання тільки в межі припустимого навантаження. Приміром, в рятувальних плотах та ботах першим пунктом в інструкції є прийняти пігулки проти заколисування. Справа у тому, що маленький плот на великих хвилях так кидає, що навіть справжні морські вовки цього довго не витримають. Втім, до питання розміру судна ми повернемося потім.
Чутливість до морської хвороби — річ суто індивідуальна і не пов'язана з фахом та досвідом. Наприклад, мені знайомі професійні водії авто з величезним стажем, які не в змозі їздити пасажиром. Видатний яхтсмен сер Френсіс Чічестер, який наодинці здійснив навколосвітню подорож під вітрилами, був вкрай досвідченим моряком. Що не заважало йому бути навпрочуд чутливим до заколисування, від якого він страждав до двох тижнів (!!!) після виходу в океан. Тим не менш, такі особливості трапляються вкрай рідко. Більшість людей адаптується до хитавиці протягом 1-3 діб.
Нападів морської хвороби не так вже і складно запобігти. Для цього варто знати та дотримуватися кількох нескладних правил:
під час руху яхтою найкраще знаходитися в робочому просторі на кормі палуби — кокпіті; утриматися від довготривалого перебування стоячи чи сидячи у внутрішніх приміщеннях яхти;
в разі необхідності відпочити у каюті — якнайшвидше лягти у ліжко і кілька хвилин полежати з замруженими очима, потім очі можна розплющувати;
при небезпеці нападу заколисування слід дивитися на обрій у бік відкритого моря: це допомагає очам знайти стабільність;
у випадку, коли вірогідне велике хвилювання (а капітан про це завжди знає та попереджає завдяки постійному моніторингу прогнозів погоди) — утриматися від споживання жирної їжі та алкоголю;
якщо не впевнені у своїй витривалості — завчасно прийміть спеціальні пігулки. Медикаментозними запобіжними заходами для протидії морській хворобі є спеціальні пігулки. По моїм суб'єктивним враженням більш надійні, але і дорожчі ліки без назви канадського виробництва. До того ж їх 25 в блістері.

Більш бюджетна хорватська “Драміна” теж добре працює.
Важливо пам'ятати, що незалежно від обраних пігулок їх слід вжити за 30-40 хвилин до виходу в море і в разі потреби не забувати повторювати кожні 3-4 години згідно з інструкцією. Також працює і шаманський засіб — браслети з кнопкою. Її слід розташувати так, щоб вона натискала на місце на зап'ястку, де зазвичай пробують пульс. Такі браслети інколи трапляються в аптеках і завжди в наявності на aliexpress.


В разі, якщо відчули симптоми морської хвороби (нагадую: позіхання, сонливість, запаморочення, слабкість, потім наростає нудота) — негайно сповістіть капітана. Він має в запасі найдієвіший засіб — поставити хворого до стерна. Це не жарт — активна фізична та розумова діяльність сприяє тому, що зазвичай за лічені хвилини зелена потенційна жертва нападу морської хвороби стає знову рум'яною та бадьорою. Якщо попри всі заходи таки вас нудить — займіть місце якомога далі на кормі з підвітреного борту і спокійно лякайте риб. Не переймайтеся — час від часу ще трапляється зі всіма, дивіться на ситуацію філософськи. Дуже важлива обставина — розмір яхти. Чим більше (відповідно довше) судно, тим менше ризику отримати морську хворобу. Саме через це у місцях з переважно неспокійним морем бажано замовляти у чартер якомога більшу яхту з тих, що витримує бюджет.


Піший похід розрахований на звичайних людей, які знаходяться в задовільній фізичній формі. Ніяких спеціальних навичок, надзвичайних вимог та специфічного обладнання маршрут не потребує. До пасажирів джипу ж взагалі єдина вимога – дотримання найпростіших правил безпеки.



Які речі слід брати з собою, а які не варто?
1. Документи.
2. Гроші та кредитні картки.

3. Авіаквитки.
4. Телефон.

5. Одяг від вітру та дощу (вітровка з капюшоном, штани).
6. Кілька футболок/сорочок, з яких хоча б одна з довгим рукавом.
7. Шорти та довгі штани.
8. Светр, бажано флісовий. Фліс легкий, добре гріє навіть в мокрому стані, швидко сохне.
9. Купальник. Варто пам'ятати, що Туреччина хоч і світська, але мусульманська країна. Тому жінкам не бажано брати занадто відкриті моделі. Пристойними чоловічими плавками вважаються серферські шорти.
10. Взуття, по можливості з немаркою підошвою. Спеціалізоване взуття зазвичай має напис NON-MARKED на підошві. Якщо такого не маєте підійдуть мокасини, кеди або кросівки на світлій підошві.

11. Особиста аптечка.
12. Рушники (в разі, якщо не входять у вартість).
13. Сонцезахистний капелюх. Ідеально – м’яка панама з затяжкою під підборіддям. Бейсболку може зірвати вітер, до того ж в ній "згорають" вуха.
14. Сонцезахистні окуляри. Бажано на гумовій стрічці або зі страхувальним шнурком. Без них ваші окуляри з високою вірогідністю підуть на корм рибам.
15. Сонцезахистний крем максимальної дії. 

16. Окуляри для плавання, маска, ласти (за бажанням). В спорядженні яхти зазвичай є один-два комплекти. Але розмір або якість їх можуть не підійти.
17. Рукавички для робіт з мотузками, наприклад одноразові робочі. Якщо рукавички з обрізаними пальцями, підходять лише достатньо довгі, ті, що захищають другі фаланги пальців.
18. Фотоапарат, відеокамера, зарядки, акумулятори, карти пам'яті до них.
19. Автомобільна зарядка (в прикурювач) для ваших гаджетів.
20. Все це пакувати в м’яку сумку або рюкзак, в жодному разі не в валізу! 


Не бажано носити речі мілітарного стилю, особливо ті, що являють собою елементи одностроїв будь якої армії світу.